Sa oled siin

Uuring: 92 protsenti elanikest on teadlikud elektrituru avanemisest

06.11.2012

92 protsenti eestimaalastest on kuulnud elektrituru konkurentsile avanemisest 1. jaanuaril 2013, võrreldes aasta algusega on elanike teadlikkus kasvanud 28 protsendipunkti, selgus uuringufirma TNS Emor seireuuringust.
Uuringu kohaselt on elektrituru avanemisest kuulnud 100% kõrgharidusega inimestest. Vähemalt 95% on teadlikkus 35-74-aastaste, eestlaste, Lääne-Eesti ja Tartu piirkonna elanike ning keskmise ja suurema sissetulekuga inimeste seas. Alla 80% teavad turu avanemisest vaid 15-24-aastased ning õpilased ja üliõpilased, kel enamasti pole elektrimüüja valikuga seotud otsuseid vaja langetada. Kõigi teistes sihtrühmades jääb informeeritus 80% ja 100% vahele.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsleri Ando Leppimani sõnul on teadlikkus elektrituru avanemisest oluliselt paranenud mitte-eestlaste ja Virumaa elanike seas, kes varasemate uuringute järgi olid kõige halvemini informeeritud sihtrühm. “86% mitte-eestlastest ning 82% virulastest on Emori andmetel oktoobri alguse seisuga kuulnud elektrituru avanemisest konkurentsile,” lausus Leppiman. “Siiski soovib enamik inimesi rohkem detailset infot selle muutuse kohta. Näiteks on üle poole tarbijatest jätkuvalt ekslikul arusaamal, et turu avanemine puudutab nii elektrienergiat kui võrguteenust.”
TNS Emori uuringu andmetel on elektritarbijate põhiküsimuste esikolmik püsinud kogu aasta vältel muutumatu: mis juhtub hindadega, millised on uued elektripakkumised ja kes on uued elektrimüüjad. “Need kõik on küsimused uusi kliente soovivatele elektrimüüjatele, sest riik peab vabaturul hoidma täiesti erapooletut joont,” rõhutas Ando Leppiman. “Me ei saa riigi ellukutsutud infotelefoni, veebi ja muude kanalite kaudu äriettevõtete pakette ja hindu inimestele selgitada ega veelgi vähem mõnda konkreetset turuosalist soosida. Saame anda üldisi nõuandeid, kuidas elektripakkumisi võrrelda ja mille alusel elektrimüüjat valida. Vabaturul peab valiku tegema ikkagi tarbija ise nagu igaüks valib ise mobiilside pakkujat, võrdleb poes eri tootjate toidukaupa või eelistab mõnda konkreetset tanklat.”
Värske seireuuringu kohaselt on 185 000 eestimaalast kuulnud elektrituru avanemise riiklikust veebilehest www.avatud2013.ee ning  144 000 on teadlikud infotelefonist 6 160 160. Kui veebikeskkond on tuttavam peres elektriasju ajavatele kõrgharidusega inimestele, siis infotelefoni olemasolust on veidi enam kuulnud pensionärid. Veeb www.avatud2013.ee ning elektrituru avanemise teenustasuta infotelefon on kesksel kohal kogu novembrikuuks planeeritud riiklikus teavituskampaanias, mis hõlmab nii televisiooni, raadiot, välireklaami, massiivset otseposti, ajalehti kui ka digitaalset meediat.
Elektrituru avanemise seireuuringu viis läbi uuringufirma TNS Emor, küsitledes septembri lõpus ja oktoobri alguses kõikjal üle Eesti personaalintervjuude käigus 500 inimest vanuses 15-74 aastat.
Vastavalt Eesti ühinemislepingule Euroopa Liiduga avaneb 2013. aasta alguses elektriturg täielikult konkurentsile. Elektritarbijad saavad valida endale sobiva elektrimüüja ning hinnapaketi. Turu avanemine puudutab kolmandikku elektriarvest – elektrienergia hinda. Kui tarbija elektrimüüjat ei vali, tagab talle elektri piirkonna võrguettevõtja nagu seni. Samas ei saa ka pärast 1. jaanuari 2013 valida võrguettevõtjat, kes elektrienergia koju või kontorisse toimetab: see jääb igal tarbijal samaks. Euroopa Liidu elektriturg avanes täielikult 2007. aastal, Eestile anti 2004. aastal üleminekuperiood kuni 2013. aasta 1. jaanuarini.