Sa oled siin

Tihe konkurents aeglustab hinnatõusu ja kasvatab müüki

31.10.2013

Septembrikuus jätkus müügi kasv kõigis jaekaubanduse segmentides, peamisteks vedajateks olid ehitus- ja kodukaubad, mõnevõrra nõrgem oli rõivaste müük. Järgnevatel kuudel on oodata, et aastases võrdluses jätkub 4-5 protsendine kasv.

Viimasel ajal on olukord jaekaubandusturul muutunud tarbijale järjest soodsamaks. Inflatsioon on aeglustunud ning kaubanduskettide tihe konkurents tekitab üha paremaid pakkumisi. Positsioonide muutumisest annab aimu asjaolu, et viimase aasta jooksul on müügimahud püsivhindades stabiilselt kasvanud kiiremini kui ettevõtete müügitulu ehk siis tarbija on saanud sama raha eest pigem rohkem. Eriti paistab see silma kodukaupade, ehitusmaterjali ning rõivaste juures. Samas toidukaupade puhul nii kindlat trendi välja tuua ei saa. Ühest küljest ei moodusta jaemüük küll kogu kaubandusettevõtete müügitulu, kuna pakutakse ka muid teenuseid, kuid sellegi poolest on märgata konkurentsi positiivset mõju tarbijale.

Suurematest kaubagruppidest kasvas toidukaupade müük 2%, mis oli sama palju kui augustis. Toidukaupade hinna tõus on jätkanud aeglustumist ning võrreldes augustiga olid toidukaubad septembris 1,4% odavamad. Väga tugev müügi kasv jätkus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüüjatel, kelle müügimaht suurenes aastaga 18%. Samas on müügikasv endiselt nõrk tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete segmendis, kus mahud kasvasid aastaga vaid protsendi võrra. Ühest küljest on aastatagune võrdlusbaas tugev, kust ongi raskem kasvada, kuid teisalt on võimalik, et rõivaste ostmine on rohkem kolinud internetti, kus müük suurenes aastaga 16% võrra.

Sõidukikaubanduses suurenesid müügimahud septembris 11%, mis oli eelnenud kuude keskmisest mõnevõrra aeglasem. Peamiseks vedajaks osutus sõidukite ja nende lisaseadmete müük, remondis ja hoolduses kahanesid mahud 6% võrra. Mootorikütuse jaemüük jäi septembris mullusega võrreldes samale tasemele, kuigi kütuse hind oli aastatagusest 6,5% soodsam.

Eesti Konjunktuuriinstituudi koostatav kaubandusbaromeeter langes oktoobris võrreldes aastatagusega mõne punkti võrra. Müüki viimasel kolmel kuul hinnati oluliselt nõrgemaks. Samas oli tarbijate kindlustunne oktoobris aastatagusega võrreldes oluliselt kõrgem - tarbijate hinnangud nii riigi kui ka enda majanduslikule olukorrale on oluliselt paranenud.

Siseturg on tänavu olnud küllaltki tugev ning ka tööstusstatistika näitab, et kodumaisel turul kasvab müük kiiremini kui eksport, kuid pikemaajaliselt on selliste trendide jätkumine vähetõenäoline. Kui väliskeskkond ei parane siis ilmselt hakkab see mingi ajapärast mõju avaldama ka Eesti sisekaubandusele. Lähikuudel on siiski oodata pigem senise trendi jätkumist ning Euroopa keskmisest kiiremat jaekaubanduse kasvu.

2013. aasta septembris ulatus jaemüük Statistikaameti andmetel 379 miljoni euroni, suurenedes aastaga 5%. Sesoonselt ja tööpäevade arvuga korrigeerituna jäi müük augustiga samale tasemele. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 452 miljonit eurot, kasvades aastaga 2%.