Sa oled siin

MKMi kommentaar: jaekaubanduse kiire kasv jätkus ka veebruaris

30.03.2012

Eelmise aasta algul stabiilselt tõusma hakanud jaekaubanduse kasv on selle aasta kahel esimesel kuul olnud aastatagusega võrreldes oluliselt kiirem. Kuigi majandusprognoosid ülejäänud aastaks on pigem konservatiivsed, ei ole see tarbijate käitumisele veel negatiivset mõju avaldanud. Hinnatõus on pidurdunud ning osalt seetõttu on kasvama hakanud ka kaupade müügimahud.

2012. aasta veebruaris suurenes jaemüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes Statistikaameti andmetel püsivhindades 12%, ulatudes 305 miljoni euroni. Võrreldes eelmise kuuga vähenes müük korrigeerimata andmetel 5%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 385 miljonit eurot, suurenedes aastaga 21%.

Kaubandusaktiivsuse suurenemisest annab tunnistust ka kaardimaksete kasv. Veebruaris kasvas deebetkaardiga tehtavate maksete arv 12% ning nendega kulutatav summa 18%. Krediitkaardiga tehtud kulutused moodustasid veidi vähem kui veerandi kogukulutustest ning rahamaht kasvas samas suurusjärgus deebetkaartidega. Samas on tarbimislaenude käive suurenenud aastatagusega võrreldes 24%. Veebruar oli esimene kuu peale majanduskriisi, kus eelmise kuuga võrreldes kasvasid nii tarbimislaenude arv kui ka jääk. Kuigi ühe kuu arengutest ei saa veel kaugele ulatuvaid järeldusi teha, võib öelda, et tarbijate kindlustunne on piisav suurendamaks oma kulutusi tuleviku sissetulekute arvel.

Suurematest kaubagruppidest on aastases võrdluses müügimahud suurenenud kõigis segmentides. Positiivne on kasvu kiirenemine toidukaupades osas, kus seni pärssis müüki keskmisest kiirem hinnatõus, kuid detsembrist alates hakkas ka see kaupluste grupp kiiremat kasvu näitama. Hästi läksid kaubaks ka tekstiiltooted, rõivad, jalatsid ja nahktooted, mille müügimahud suurenesid püsivhindades 22%.

Head ajad jätkuvad sõidukikaubanduses, kus müügimahud kasvasid ligi kolmandiku võrra. Kuigi uusi autosid müüakse kuus ca poole vähem kui buumi tippaegadel, on kriisi põhjadest tehtud väga tugev tõus. Ühest küljest lõppevad buumiaegsed liisingud, mis vajavad uuendamist, teisalt on ka nii firmade kui eraisikute finantsseis piisavalt tugev soetamaks kestvuskaupu. Samas on viimasel ajal hakanud probleeme tekitama kütuse kallinemine. Kuigi kütuse müük kasvas püsivhindades 9%, suurenes mootorikütuse müügiga tegelevate ettevõtete müügitulu 38%. Kütusemüüjate hinnangul tuleb mahtude kasv pigem diislikütuse arvelt, mistõttu võib eeldada, et eraisikud on juba kohandanud oma sõitmisharjumusi vastavalt hinnatasemetele.

Konjunktuuriinstituudi poolt koostatav tarbijabaromeeter näitas märtsis mõningast kindlustunde tõusu, seda peamiselt hinnangute paranemise tõttu tööpuuduse osas. Kaubandusettevõtete kindlustunne paranes märtsis mõnevõrra rohkem. Oluliselt tõusid ootused järgmiste kuude müügi osas ning samuti oli tellimusi rohkem kui varasemal kuul. Samuti on oodata töötajate arvu suurenemist ning hindade tõusu.

Järgnevatel kuudel on oodata jaekaubanduses mahtude kasvu jätkumist senises tempos. Kuigi majandusprognoosid on mõnevõrra halvemaks muutunud, ei ole makrokeskkonna jahtumine veel otseselt Eesti tarbijani jõudnud ning tõenäoliselt jätkatakse kulutamist samas tempos.