Sa oled siin

MKMi kommentaar: jaekaubanduse kasvu veavad toidukaubad

03.01.2013

Eesti jaemüük jätkas vastupidiselt üldisele trendile Euroopas ka novembris korraliku kasvuga. Peamiseks vedajaks olid toidukaubad, mille müügimahtude kasv on kiire hinnatõusu tõttu olnud eelnevatel perioodidel teistest segmentidest mõnevõrra tagasihoidlikum.

2012. aasta novembris ulatus jaemüük Statistikaameti andmetel 357 miljoni euroni, suurenedes aastaga 6%. Võrreldes eelmise kuuga kasvas müük sesoonselt ja tööpäevade arvuga korrigeeritud andmetel 0,5%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 446 miljonit eurot, tõustes aastaga 9%.

Kuigi oktoobri näitajad viitasid võimalikule aeglustumisohule, kujunes november jaesektorile võrdlemisi tugevaks kuuks. Üheks põhjuseks on siin ilmselt ka inimeste kasvav laenuvõime. Näiteks liisingu uusmüük suurenes Eesti panga andmetel novembris aastaga 49% ning tarbimislaenude käive viiendiku võrra. Samas ollakse laenuvõtmisel ratsionaalsemad, kuna krediitkaartidega kulutatud summad jäid novembris aastataguse perioodiga samale tasemele ning võimaluste avardudes eelistatakse madalama intressiga laenutooteid. Kuigi hoiuseintressid on madalad ja jäävad tunduvalt alla inflatsioonile, jätkavad kodumajapidamised säästmist. Novembris jõudis kodumajapidamiste hoiustejääk jälle uuele rekordtasemele, kasvades aastaga 7% võrra 4,6 miljardi euroni.

Suurematest kaubagruppidest kasvas toidukaupade müük püsivhindades 5%, mis on eelmise sügise kiireim kasv. Toiduained jätkasid kallinemist ka novembris, kuigi mõnevõrra aeglasemas tempos. Samas on tarbijad ilmselt uue reaalsusega harjunud ning seetõttu, et mõni asi on kallim kui aasta varem, seda ostmata ei jäeta. Samal ajal on mitmed toiduained aastaga odavamaks muutunud. Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt läbi viidud jaehindade vaatluse andmetel on aastatagusega võrreldes odavnenud nii piim, juust, kartul kui ka linnuliha ning saia hind on jäänud samaks. Seega sõltuvalt ostukorvi tüübist on võimalik, et mõnedel kodumajapidamistel on söögile kulunud raha aastaga hoopis vähenenud.

Sõidukikaubanduses hoog rauges novembris mõnevõrra ning aastane mahtude kasv püsivhindades jäi 13% juurde. Müügitulu suurenes vaid 5%, mis on aasta keskmisest oluliselt madalam. Siin on üheks põhjuseks võrdlemisi kõrge baastase, kui absoluutmahtusid vaadata oli november käibe poolest siiski sõidukikaubandus-ettevõtetele 2012. aasta paremuselt teine kuu. Positiivse poole pealt võib välja tuua mootorikütuse müügimahu jätkuva kasvu, mis näitab et majandusaktiivsus pigem tõuseb. Kokku suurenes novembris mootorikütuse müük 9% ning vastava sektori ettevõtete müügitulu 20%.

Konjunktuuriinstituudi poolt koostatav kaubandusbaromeeter tegi detsembris läbi küll languse, kuid jäi ikkagi tunduvalt kõrgemaks võrreldes viimaste aastate detsembri tulemustega. Peamiselt tõi indeksit alla müügiootuste vähenemine järgmistel kuudel, mis on sesoonsust arvestades ka loomulik. Tarbijate kindlustunne mõnevõrra suurenes, kuna paranesid ootused nii enda kui riigi majandusliku olukorra kohta järgnevatel kuudel.

2013. aasta algul on jaekaubanduses oodata senise trendi jätkumist. Kasv jääb küll oluliselt kiiremaks Euroopa keskmisest, kuid viimaste kuude keskmist tõenäoliselt enam ei ületa. Samas sõltuvad arengud väga palju ka palgatõusu jätkumisest ning üldisest keskkonnast, mistõttu ei saa välistada nii positiivseid kui ka negatiivseid üllatusi.