Sa oled siin

MKMi kommentaar: jaekaubanduse kasvu pidurdasid toidukaubad

31.05.2013

Väga tugevale märtsile järgnes jaekaubanduses veidi nõrgem aprill, kuid sellegipoolest võib Euroopa keskmisest oluliselt kõrgemat kaubamahtude kasvu pidada heaks tulemuseks. Kui kasvu vedasid pigem tööstuskaubad, siis mõnevõrra kallinenud toidukaupade müügimahud langesid. Järgnevatel kuudel on oodata jaemüügi kasvu jätkumist samas või veidi aeglasemas tempos.

2013. aasta aprillis ulatus jaemüük Statistikaameti andmetel 369 miljoni euroni, suurenedes aastaga 5%. Võrreldes eelmise kuuga kahanes müük sesoonselt ja tööpäevade arvuga korrigeeritud andmetel 1%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 443 miljonit eurot, kasvades aastaga 5%.

Kuigi majanduskasv oli tänavu esimeses kvartalis oodatust nõrgem, on siseturg püsinud küllaltki tugevana. Üheks põhjuseks on tänavu esimeses kvartalis juba seitsmendat kvartalit järjest kasvanud reaalpalk, mis suurendab oluliselt inimeste tarbimisvõimet. Palga kasvu mõju on näha ka Eesti Panga statistikas, mille andmetel on kodumajapidamiste hoiuste jääk pööranud jälle tõusule ja kasvanud aastaga 7 protsenti, lähenedes 5 miljardile eurole. Seega kui palgakasv peaks peatuma, on vähemalt kõrgema hoiustemääraga elanikkonnagruppides vahendid olemas, et mitte piirata esialgu tarbimist.

Suurematest kaubagruppidest langesid müügimahud toidukaupade osas 1% võrra ning seda ühest küljest mullusega võrreldes kiirenenud toidukaupade hinnatõusu tõttu, kuid teisalt võis rolli mängida ülestõusmispühade nihkumine märtsi, kui nad mullu olid aprillis. Seejuures peamiselt toidukaupadega kauplevate ettevõtete müügitulu kasvas 3% ning seda esimest korda pärast eelmise aasta aprilli. Ilmselt kauplusekettide vaheline hinnasõda on veidi vaibunud võtnud ning iga hinna eest allahindlustega klienti enam oma poodi meelitada ei üritata. Samal ajal majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali segmendis oli trend vastupidine ning ettevõtete müügimahud püsivhindades kasvasid kiiremini kui müügitulu, mis näitab, et pigem rõhuti allahindlustele.

Sõidukikaubandusettevõtete jaoks järgnes küllaltki nõrgale märtsile jällegi tugev kasv aprillis ning müügimahud suurenesid 19%. Seejuures mootorsõidukite hooldus ja remont kasvas koguni veerandi võrra, kuid oma väikese osatähtsuse tõttu see üldnumbrit ei mõjutanud. Kiire kasv jätkus ka mootorikütuse jaemüügis, mis suurenes püsivhindades 13%. Osaliselt aitas kasvule kaasa aasta tagusega võrreldes ligi 7% võrra madalam hind.

Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt koostatav kaubandusbaromeeter jäi mais oluliselt madalamaks võrreldes aastatagusega. Nõrgaks hindasid kaupmehed müügimahtusid viimasel kolmel kuul, kuid tuleviku suhtes oldi mullusega enam vähem sama optimistlikud. Samas oli tarbijate kindlustunne mais aastatagusega võrreldes veidi kõrgem ning samal tasemel aprilliga. Aastaga on oluliselt paranenud tarbijate hinnangud nii enda kui ka riigi majanduslikule olukorrale.