Sa oled siin

Jaemüügi langus juulis aasta väikseim

31.08.2010

Juulis vähenes jaemüük püsivhindades Statistikaameti andmetel 1%, ulatudes 5 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kasvas müük 2%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 6,1 miljardit krooni, suurenedes aastaga 5,1%.

Pikka aega kestnud langus sisekaubanduses on hakanud lõppema. Töötus on vähenenud ning inimeste kindlustunne tuleviku suhtes on tõusnud. Kui seni pidurdas majanduskasvu suuresti sisetarbimine, siis järgnevatel kuudel on oodata ka selles vallas olukorra paranemist. Nõudluse kasv eksporditurgudel on oluliselt kasvatanud viimastel kuudel Eesti ettevõtete tööstustoodangut. Siiani on toodangut suurendatud peamiselt tööviljakuse kasvuga, kuid varsti tuleb seniste trendide jätkudes hakata suurendama ka töötajate arvu. Samas jõuavad töötajate arvu kasv ja palkade suurenemine jaekaubandusse mõningase viitajaga. Seega tuleb jaekaubandusmahtude taastumine pigem aeglane ning sellist hüppelist kasvu nagu tööstussektoris oodata ei ole.

Juuli oli jaekaubandusettevõtetele edukaim kuu alates 2009. aasta algusest. Esmakordselt ületati müügitulus 6 miljardi krooni piir. Suuremaid kasvunumbreid näidati siiski segmentides, mis oma väiksuse tõttu üldnumbritele eriti mõju ei avalda. Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes suurenes 51% ning jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes 12%. Juba seitsmendat kuud järjest on farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük suurem kui aasta tagasi samal ajal. Samas esimest korda käesoleva aasta jooksul kasvas segmendi ettevõtete müügitulu vähem kui müük püsivhindades (vastavalt +2,3% ja +3%).

Suurematest kauplusegruppidest on soe ilm mõjunud hästi toidukauplustele, kus müügimahud kasvasid aastaga 1% võrra. Samuti on hakanud kerkima toidukaupluste müügitulu, suurenedes aastaga 2,2%.

Endiselt püsib suhteliselt tugevas languses majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide jaemüük (-14%). Mõningast tõusu näitas tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük, kasvades aastaga 4%. Samas enamikus kauplusegruppides on müügitulu suurem kui aasta varem, mis näitab, et hoolimata suuremast töötute hulgast jätavad inimesed poodi rohkem raha võrreldes eelmise suvega. Lisaks saab  kaubandussektor tuge aastaga kasvanud turismivoogudest.

Sõidukikaubandusettevõtete müügimahud suurenesid aastaga 10% võrra, seda peamiselt mootorsõidukite ja nende osade müügi kasvu tõttu. Remondis ja hoolduses kahanesid mahud aastases võrdluses 9%. Mootorikütuse jaemüügi langus on samuti pidurdunud, vähenedes aastaga 2% võrra. Kõrgematest kütusehindadest tulenevalt kasvas ettevõtete müügitulu üle 15%.

Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt augustis korraldatud küsitluse kohaselt langes kaubanduse kindlustunde indikaator 3 punkti võrra, seda peamiselt hinnangute languse tõttu järgmiste kuude müügile. Tarbijabaromeeter jätkas aeglast kasvu, jõudes juba 2007. aasta lõpu tasemele. Paranesid hinnangud säästudele ja riigi majanduslikule olukorrale.