Sa oled siin

Jaemüügi kasv aeglustus märtsis

29.04.2016
Märtsis jätkus jaemüügiga tegelevate ettevõtete müügitulu kasvu aeglustumine. Sarnased arengud iseloomustavad ka teisi Euroopa Liidu riike, kes on praeguseks oma jaemüügi andmed avaldanud. Kuigi Euroopa Keskpank tegeleb aktiivselt majanduse stimuleerimisega, on selle mõju sisetarbimisele pigem tagasihoidlik. Järgnevatel kuudel on oodata müügimahtude kasvu jäämist aastases võrdluses 3-5 protsendi vahele.
2016. aasta märtsis ulatus jaekaubandusettevõtete müügitulu Statistikaameti andmetel 494 miljoni euroni, kasvades aastaga püsivhindades kolm protsenti.
 
Viimastel kuudel on jaemüügi mahu kasv hakanud aeglustuma. Kuigi tarbijate finantsolukord on tugev, eelistatakse laenamisele ja kulutamisele säästmist. Märtsi lõpu seisuga olid Eesti Panga andmetel Eesti kodumajapidamiste hoiused kasvanud viimase aasta jooksul 100 miljoni euro võrra rohkem kui laenujääk. Samas on see deflatsioonilises keskkonnas mõistetav, kuna hindade languse tõttu on järgmine kuu võimalik sama raha eest rohkem saada. 
 
Müügi kasvu poolest oli märts tööstuskaupade müüjatele edukam kui toidukaupade müüjatele. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügi maht kasvas aastaga kolm protsenti ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük suurenes aastaga seitse protsenti. Samas kasvas toidukaupade müük samal perioodil ühe protsendi võrra. Jätkuvalt paistab hea kasvuga silma müük posti ja interneti teel, kus mahud suurenesid aastaga 20 protsenti. Edaspidi on oodata senise trendi jätkumist, et online-kaubanduse käive kasvab kiiremini kui tavapoodide müük. Samas praegu veel klassikalisele kaubandusele kandadele ei astuta, kuna posti ja interneti teel müüdud kaupade maht moodustab vähem kui neli portsenti kogu jaekaubanduse mahust. See ei sisalda aga tavakaupluste müüki e-kanalite kaudu, mis samuti on kasvamas.
 
Sõidukikaubandusega tegelevatele ettevõtetele märts eriti edukaks ei osutunud ning müügimahud kasvasid vaid kahe protsendi võrra, seda peamiselt remondi arvelt. Samas oodatust edukam oli kuu mootorikütuse müügiga tegelevatele ettevõtetele. Kuigi veebruaris müügimahud aktsiisitõusu tõttu langesid, siis märtsis näitas müük püsivhindades juba kaheprotsendilist kasvu aastases võrdluses. Aktsiisitõusu mõju pehmendas ka mullusest 11,6 protsenti odavam mootorikütus, mis ei motiveerinud tarbijat oma ostukäitumist muutma.
 
Jaemüügi kiire kasv on hakanud aeglustuma ning lähitulevikus ilmselt mullused kiired kasvud ei kordu. Aasta esimestel kuudel on nõrgemapoolsed olnud nii tööstustoodang kui ka eksport. Kui nendes valdkondades situatsioon oluliselt ei parane, siis on raske näha ka jaemüügi kasvu olulist kiirenemist pikemas perspektiivis.

Veel uudiseid samal teemal

17.01.2020|Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Eesti tarbijate huvide kaitsmise võimalused e-ostlemisel laienesid

Täna jõustub Euroopa Liidu tarbijakaitsealase koostöö määrus, mis võimaldab avastada ja lõpetada piiriüleseid rikkumisi kiiremini ning tugevdab tarbijate huvide kaitset e-kaubanduses.

Minister Taavi Aas tänas Eesti E-Kaubanduse Liidu 11. aastapäeval e-ettevõtjaid.
10.12.2019|Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Eesti on maailma e-kaubanduse indeksis 14. kohal

Majandus- ja taristuminister Taavi Aas tänas Eesti E-Kaubanduse Liidu 11. aastapäeval e-ettevõtjaid ning tunnustas liitu ja koostööpartnereid aktiivse e-kaubanduse edendamise eest.